Červen (28. - 30. úkol)
Červen (28. - 30. úkol)
28. V jedné jinak zajímavé knížce jsem se dočetl ,,Vedro bylo nesnesitelné a navíc nás začal pronásledovat obtížný hmyz ..." Nic proti autorovi, ale vysvětlení i v rozličných reklamách stále užívaného obratu ,,obtížný hmyz" jsem se nedozvěděl - autoři zjevně spoléhají na fantazii čtenářů a tak jsem se mohl jen domýšlet - že by hrdiny proháněli housenky, nebo čmeláčci či snad krásní motýli? Není nad vlastní zkušenosti, naštěstí nemusíte kvůli jejich získání vyrážet do jihoamerické džungle. Věřím, že i v našich podmínkách naleznete dostatek zástupců této dosud vědcům neznámé kategorie živočichů. Na letní akci v přírodě proto číhejte na ten ,,obtížný hmyz" a pokud vás začne otravovat, tak se jej pokuste spolehlivě určit a pojmenovat. Věřím, že takto dáme společně dohromady patrně novou tuzemskou skupinu (tzv. obtížný). Jenom nevím zda se opravdu shodneme na jednotlivých zástupcích, ale uvidíme. A mezi námi: v čem je ten hmyz obtížný?
29. Však to všichni známe: blíží se konec školního roku, tedy doba bilancování, klasifikačních porad a posléze i vysvědčení, kde se ukáže (zpravidla spravedlivě) i píle a úroveň znalostí žáků v jednotlivých ředmětech. Kde kdo klasifikuje žáky, ale proč by to nemohlo být také obráceně? Nebojte se pořádně rozhlédnout okolo sebe a spravedlivě společně oznámkvat třeba vztah lidí ve vašem působišti k přírodě a životnímu prostředí. Sami si navrhněte hodnocené oblasti (třeba automobilová doprava u vás, péče o stromy, řešení odpatků na ulicích, světelný smog, veřejný pořádek,...) a pak na ,,konferenci" oznámkujte vybrané předměty. Uvidíte, jak s vysvědčením dopadnete. A když už jsme u toho: víte, koho vlastně hodnotíte - své spoluobčany nebo radní a zastupitele?
30. Jistě jste to také zaznamenali: v Jižní Americe byl objeven domorodý kmen, který nikdy nepoznal civilizaci - letadlo s etnografy kroužilo nad domorodou vesnicí a nejodvážnější bojovníci se dokonce snažili toho divného rachotícího ptáka sestřelit luky a šípy. Tím jsme si opět prokázali jednak, že ve svém vývoji člověk dospěl ke znalosti luku zcela nezávisle na různých místech světa a dále, že v rukou zkušených lovců může být nebezpečnou zbraní. Pravdou však také je, že lidstvo postupně ztrácí všechny získané zkušenosti a dovednosti, což se v budoucnu může vymstít. Jak jste na tom třeba vy se svou znalostí vlastnoruční výroby luku a jeho použitím? Nemyslím, že byste hned na poprvé vlastnoručně vyrobeným lukem a šípem sestřelili nízko letící letadlo či mrštnou veverku, ale což třeba na 15 metrů standartní lukostřelecký terč o průměru 65 cm? Jsem zvědav, kdo v sobě nezapře pradávné předky a prokáže, že by se v přírodě uživil i bec zivilizace.
Výsledky
kolektiv
od kud
28
29
30
celkem
Čejka
Mníšek p. B.
7
10
8
266
Ginkgo
Praha
10
10
9
257
Rejsci
Prostějov
9
8
9
248
Stopaři E
Červená Voda
9
5
7
227
Bobeš
Bory
9
8
8
195
Bobříci
Praskolesy
6
7
5
185
Klub MOP
Jeseník n.O.
x
8
x
93